Szakemberek számára a képzéssel kapcsolatos információ: www.nild.hu
Miért fontos a fonológiai tudatosság szintjének felmérése?
Egyrészt a korai fonológiai tudatosság előre jelzi az olvasáselsajátítás sikerességét, másrészt a fonológiai tudatosság fejlesztése kihat az olvasás és a helyesírás szintjére.
A sikeres iskolai előmenetel egyik alappillérét az olvasás útján megszerzett információk adják.
A Fonológiai Tudatosság Teszt kidolgozása Jordanidisz Ágnes nevéhez köthető, 2010 óta van használatban. A 10 alteszt többféle feladat segítségével vizsgálja a fonéma-, és a fonológiai tudatosság képességterületeit. A szerző részletesen kitér a diszlexia esetén mutatkozó tendenciákra, az indikátornak tekinthető altesztekre.
A teszt feladatai között szerepel rímkeresés, rímtalálás, szótagszintézis, szótagolás, szótag-, és hangelhagyás, hangizolálás, hangszintézis, hangszegmentálás, hangmanipuláció. Jól látható, hogy ezek a feladatok mind-mind szorosan kapcsolódnak az írott nyelv elsajátításának folyamatához.
Bizonyára minden szülő azt szeretné, ha gyermeke számára zökkenőmentes lenne az iskolakezdés és az olvasástanulás. A fonológiai tudatosság játékos fejlesztésével sokat tehetünk annak érdekében, hogy hozzájáruljunk a hatékony tanuláshoz.