Nyilvánvaló az igény arra vonatkozóan, hogy megismerjük, milyen részképességek, fejlesztési területek szerepelnek egy ilyen felmérésben. A sokféle vizsgálati lehetőség közül szeretnék most bemutatni egy tanulási zavart előrejelző tesztet.
MSSST (Meeeting Street School Screening Test)
A szűrőeljárás kidolgozása egy amerikai kutató teamnek köszönhető, akiknek az volt a célja, hogy feltárják a gyermekek pszichológiai, szociális és tanulási problémáit. (Peter K. Hainsworth és Marian L. Siqueland)
A tanulási zavart előrejelző teszt felvételét óvodás és első osztályos gyermekek esetében ajánlják. A teszthez egy viselkedésmérő skála is tartozik. Az egyéni mérés 15-20 percig tart, játékos formában történik.
A teszt 3 területen belül ad feladatokat:
- Motoros minták: felméri a kétoldali szeriális mozgásmintákat és a téri tájékozódást.
- Vizuo-perceptuo-motoros szubteszt: vizuális diszkrimináció, vizuális memória, geometriai formák és betűformák reprodukáló készsége, pontos térbeli és sorrendbeli orientáció, téri és irányfogalmak.
- Nyelvi képességek: szóismétlés, mondatismétlés, számolás, történetmondás, nyelvi sorozatok.
A viselkedést mérő skála a figyelem, koncentráció, együttműködés, ellenőrzés területei mellett kiterjed a mozgásszabályozás, ceruzahasználat, szemmozgás, beszéd, grammatika, általános teljesítőképesség megfigyelésére is.
A szűrés során kapott eredményeket értelmezhetjük profilként, valamint az összteljesítmény meghatározására is. Ahhoz, hogy megfelelő módon értelmezzük a teszteredményeket, elengedhetetlen a team-munka: az amerikai ajánlás hangsúlyozza, hogy a kapott eredményeket szükséges összevetni az intelligencia tesztekkel. Valamint a további diagnosztikus kérdésekben is elengedhetetlen a szakemberek együttműködése.